•  

BACTERIEGROEI IN DIESELBRANDSTOF?

 

Voorkòm groei van bacteriën in diesel.

1. Voor het voorkòmen van bacteriegroei in dieselbrandstof en het weghouden van te veel vocht, het verhogen van het cetaangetal, het verbeteren van de smerende werking en meer, adviseren wij Bardahl Diesel Conditioner (BDC) te gebruiken. BDC is verkrijgbaar in 100ml one shot verpakking, goed voor 100 liter diesel, of een 1 liter blik met handige doseerdop.

2. Om bacteriegroei te stoppen en te verwijderen uit de dieselbrandstof adviseren wij Bardahl Diesel Anti Bacterie te gebruiken, leverbaar in een handige 500ml doseerverpakking.
 

Brandstoffilters blijven schoon door Bardahl BDC

Al enige jaren wordt bij dieselbrandstof bio-component toegevoegd. Tevens zit er veel minder zwavel in brandstof dan vroeger. Dit maakt de brandstof schraler en zorgt voor minder smering. Vanuit het milieu oogpunt zijn het toevoegen van bio-componenten en de afname van zwavel in de diesel mooie ontwikkelingen. Echter in de praktijk leveren biodiesel en vermindering van zwavel grote problemen op, die uiteindelijk kunnen leiden tot bacteriegroei in de brandstoftanks.
 

Hoe kan bovenstaande ontstaan?

Biodiesel trekt tot 8x meer vocht aan dan normale diesel. Vocht is een eerste bron van mogelijke problemen. Hoe komt vocht (uiteindelijk water) nu in de brandstoftank?
Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijvoorbeeld na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/ condens een kans krijgen.
Nu zit er altijd een percentage vocht in brandstof. Diesel kan maximaal 0,02% water opnemen, zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt. Indien er meer 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof en zal uiteindelijk leiden tot bacteriegroei. Bacteriën zijn herkenbaar als een zwarte drab. Deze bacteriën moeten verwijderd worden voordat ze het brandstoffilter kunnen verstoppen. Indien brandstoffilters volledig verstopt raken zal dat betekenen dat uw motor niet meer draait, met alle gevolgen van dien.
Om vocht in de brandstof te minimaliseren is er Bardahl BDC. Echter gebruik van BDC levert u meer voordelen op zoals u hieronder kunt lezen of bekijk de productfilm.
 
Heeft u schimmels en bacteriegroei in de dieseltank? Gebruik dan eerst Bardahl Diesel Anti Bacterie. Is de brandstof weer schoon en bacterievrij dan kunt u overschakelen op Bardahl BDC.
 

Gebruik van Bardahl BDC zorgt voor:

1. Verwijderen van vocht
2. Schonere verbranding
3. Hoger vermogen
4. Schone verstuivers
5. Verbeterde smering
6. Verlagen stolpunt (diesel antivries)
7. Besparing van brandstofverbruik tot 3%

Gebruiksaanwijzing Bardahl BDC:

  • Voeg aan iedere tankbeurt Bardahl BDC toe voor bescherming tegen vocht, condens en bacteriegroei.
  • In de zomer: voeg 0,5 tot 1 liter Bardahl BDC op 1000 liter dieselbrandstof
  • In de winter: voeg 2 liter op 1000 liter dieselbrandstof.
  • Belangrijk: u dient het toe te voegen boven het vriespunt (min+5°C).
Bestel nu Bardahl BDC
 

Diesel Anti Bacterie: verwijdert bacteriën uit dieselbrandstof

Bardahl Diesel Anti Bacterie is een doeltreffende biocide, speciaal ontwikkeld om bacteriën en schimmels uit de dieselbrandstof te verwijderen. Bacteriën kunnen de dieselfilters verstoppen. In het beste geval is de brandstoffilter slechts gedeeltelijk verstopt. Wanneer het brandstoffilter volledig verstopt raakt zal de motor niet meer draaien. De kans op motorschade en schade aan de hogedrukpompen is dan groot.

Een half kopje water in 1000 liter dieselbrandstof is al genoeg om microbiologische groei op gang te brengen. Water is onoplosbaar in brandstof, vooral in een warme en vochtige omgeving. Het condenseert zich uit de brandstof en uit de lucht in de tank, als die afkoelt. Het komt samen op de tankbodem of vormt druppeltjes tegen de wanden en in de brandstofleidingen. In elk stadium tussen de raffinage en uw brandstoftank kunnen micro-organismen zoals bacteriën, gist en schimmels zich in het water exponentieel vermenigvuldigen en biosludge (biologisch bezinksel) vormen. Warmte versnelt deze microbiële groei. Bij turbulentie kunnen de micro-organismen uit het water en de biosludge loskomen en zich vermengen met de brandstof.
 

Gevolgen van bacteriegroei:

De biosludge kan motorpech of schade veroorzaken als gevolg van verstopte filters of injectoren. Microben kunnen ook een snelle en hevige corrosie van tanks en onderdelen van het brandstofsysteem veroorzaken.
Grotamar 71 kan direct toegevoegd worden aan de brandstof en zorgt voor het stoppen van microbiële groei en bio corrosie. Deze biocide lost gemakkelijk op in water, concentreert zich in het vrije water en in de natte biosludge, waar het microben doodt. De biocide werkt direct. Met een shockdosering doodt Diesel Anti Bacterie de microben in de brandstof, het water en de biosludge van een vervuild brandstofsysteem

Deze biocide is getest door toonaangevende fabrikanten zoals MAN, Daimler en MTU en is geschikt voor alle dieselmotoren, pompen en brandstofapparaten.
 

Gebruiksaanwijzing Diesel Anti Bacterie:

  • Dosering lichte verontreiniging: 0,2 - 0,5 ml DAB per liter brandstof (tussen de 10ml per 50ltr brandstof en 10ml per 20ltr brandstof)
  • Dosering zichtbare zware verontreiniging: 0,5 – 1,0 ml DAB per liter brandstof (tussen 10 ml per 20ltr brandstof en 10 ml per 10ltr brandstof)?
Bestel nu Bardahl Diesel Anti Bacterie
 

Toelichting;

Indien mogelijk, verwijder al het water uit de dieseltank voor u Diesel Anti Bacterie toevoegt. Voeg dit antibacterieel middel toe aan de diesel wanneer de tank voor ongeveer een derde is gevuld. De biocide mengt zich zo maximaal met de brandstof tijdens het afvullen van de tank. Diesel Anti Bacterie concentreert zich in het water en het natte bezinksel en begint onmiddellijk te werken. De toe te voegen hoeveelheid biocide hangt af van het totale tankvolume.
Is het brandstofsysteem grondig vervuild met zichtbaar bezinksel, of is er sprake van een technisch mankement zoals een filterverstopping? Gebruik dan een SHOCKDOSERING. Zo mogelijk, verwijder 24 uur na de behandeling met Bardahl Diesel Anti Bacterie, al het restwater en de aanwezige biosludge. In het geval van grote hoeveelheden biosludge moet u het brandstofsysteem (tank, brandstofleidingen en filters) reinigen voor u de biocide gebruikt.
 

Let op:

Laat u het na om bevuilde tanks te reinigen voor een behandeling, dan is het mogelijk dat u in een eerste periode de brandstoffilters sneller moet vervangen, omdat ze verstopt raken met biosludge dat de Diesel Anti Bacterie uit het systeem heeft verwijderd. Gebruik biocide alleen als u bacteriegroei heeft. Zijn de bacteriën uit de diesel verdwenen, schakel dan over op Bardahl BDC.
 

Achtergrond informatie

Hoe komt vocht nu in de brandstoftank?

Temperatuurschommelingen, donkere ruimtes, lange opslag (bijv. na een winter) en slechte afdichting van de brandstof vulopening zorgen ervoor dat vocht/condens een kans krijgen. Nu is er altijd een percentage vocht in de diesel aanwezig. Echter diesel kan maximaal 0,02% water opnemen.
Indien er meer 0,02% vocht in de diesel zit, zal dit langzaam uitzakken naar het laagste punt van uw brandstoftank. Een teveel aan vocht/ water vermindert de smerende werking van de dieselbrandstof.
 

Gevolgen van water in de brandstoftank

Waar blijft het water? Zoals gezegd, zakt dit uit naar het laagste punt in de brandstoftank, en zal zich daar gaan concentreren. Het te veel aan water kan roest veroorzaken in brandstoftank, brandstofpompen, leidingen, verstuivers etc. Tot slot heeft u vocht/ water in de brandstoftank, dan is het grootste gevaar: bacteriegroei in diesel.
 

Bacteriegroei

Als er eenmaal teveel vocht in de brandstoftank aanwezig is, zijn alle ingrediënten voor bacteriegroei aanwezig. Doordat bacteriën groeien door celdeling, komen er telkens meer bacteriën bij, die zich vervolgens ook weer gaan delen. Indien de condities gelijk blijven en het probleem niet aangepakt wordt, gaat de bacteriegroei heel snel door. Deze bacteriën moeten weggenomen worden voordat ze het brandstoffilter doen verstoppen en zorgt dat uw motor niet meer draait.
 

Hoe kunt u bovenstaande problemen voorkomen?

De dieselbrandstof is duidelijk anders van samenstelling dan jaren geleden. Dit brengt de nodige problemen met zich mee. Het is dan ook noodzakelijk om meer dan ooit aandacht te geven aan de controle van dieseltanks. Dit geldt vooral voor brandstof die langer bewaard wordt. Denk hierbij aan motoren in zeilboten, motorsloepen, campers, aggregraten etc.
 

Lees hieronder enkele aanbevelingen om vocht/ water en bacteriegroei te voorkomen:

1. Aan het einde van het camper-seizoen/ vaarseizoen: voeg BDC toe aan de brandstof en vul daarna de tank helemaal met brandstof. De brandstof zelf is zo beschermd en de kans op condens is zeer beperkt, aangezien er nauwelijks ruimte voor de condens is om zich te ontwikkelen. Op deze manier beperkt u de kans tot het minimum dat bacteriën zich kunnen ontwikkelen.
2. Zorg dat aan het einde van het vaarseizoen er winterdiesel in de brandstoftank zit. Deze diesel bevat meer additieven en is beter geschikt voor opslag in de winter.
3. Controleer regelmatig of er water in de dieseltank zit. Er is pasta te koop die op de peilstok gesmeerd kan worden om te bepalen of er (te) veel water in de brandstof(tank) zit.
4. Zorg dat de vulopening van de brandstoftank goed afsluit.
5. De motor werkt als een soort kachel. Om overmatig opwarmen/ bacteriegroei te voorkomen is het raadzaam de stalen dieseltank in de motorruimte te isoleren.
 

Bacterieprobleem en nu?

Indien u reeds een bacterieprobleem heeft, dan is Bardahl Diesel Anti Bacterie een doeltreffende biocide om bacteriën en schimmels in de diesel aan te pakken.
 

Kan ik ook de diesel aftappen en de tank vullen met schone diesel?

Dat kan, maar hiermee wordt het probleem niet opgelost. Als de vervuilde dieselbrandstof wordt afgezogen wordt weliswaar de brandstoftank geleegd, maar blijven de bacteriën nog achter in brandstofleidingen, filters, pompen etc. Wanneer u de lege brandstoftank weer vult met nieuwe dieselbrandstof zal het proces van vooraf aan beginnen.
 

Conclusie:

Is uw dieselbrandstof vrij van schimmels en bacteriën en wilt u dit ook zo houden? Met Bardahl BDC houdt u de diesel echt schoon, blijft vocht weg, wordt het cetaangetal verhoogd en stijgt het rendement van de motor. De diesel wordt gesmeerd (belangrijk door afname van het zwavelgehalte), de motorprestaties nemen toe en tot slot: neemt het brandstofverbruik tot 3% af.
 
Link naar BDC
Link Diesel Anti Bacterie 
 
 

Meer info? klik hier om naar contactpagina te gaan.

'' 

 
BDC:

- Reinigt injectoren

- Smeert diesel

- Vermindert wrijving

- Verhoogt cetaangetal

- Verwijdert water

- Corrosiewerend

- Max 3% dieselbesparing

 

€49,37
Inhoud 1 liter
(ook 100ml verkrijgbaar)
''
GROTAMAR 71:
- verwijdert bacteriën

- beschermt de diesel

- voorkomt corrosie

€43,49
Inhoud 500 ml